TIEDOTE: Kankaanniemi vaatii ay-liikkeen verovapaiden vuokratulojen suitsimista: Ay-pomot kasvattavat tulojaan ja vuokralainen maksaa

TIEDOTE 6.6.18

julkaisuvapaa

Tuloerot ja velkaantuneisuus kasvussa työllisyyden kasvusta huolimatta

Eduskunta keskusteli tänään kuluvan vuoden lisätalousarviosta. Perussuomalaisten kansanedustaja Toimi Kankaanniemi myönsi, että lisätalousarvio kertoo talouden ja työllisyyden kasvusta, mutta huomautti samalla vaarallisesta velkaantumisvauhdista.

– Myös tulo- ja varallisuuserot kasvavat samalla kun ulosotossa olevien ja muutoin ahtaalla elävien määrä on erittäin suuri. Tämä on ikävä tosiasia. Valtionkin velkaantuminen jatkuu. Tänä vuonna nettovelanotto kasvaa 1,7 miljardia euroa. Vuoden lopussa valtiolla on velkaa 108 miljardia, Kankaanniemi huomautti.

Kotitalouksien velkaantuminen huolestuttavinta

Monet tahot, muun muassa Suomen Pankki ja Finanssivalvonta, ovat ilmaisseet vakavan huolensa kotitalouksien velkaantumisesta. Velkaantumisaste lähestyy 130 prosenttia.
– Erityisesti nuoret lapsiperheet, joilla on esimerkiksi suuret asuntolainat, ovat vaarassa tämän suhteen. On muistettava sekin, että kun taloushuolet kasvavat, rakkaus hiipuu. Perheiden hajoaminen ja mahdollinen työttömyys laukaisevat ongelmat, joista kärsivät kaikki.
Asumiskustannukset ovat kohtuuttomat – ay-liikkeen voitot kuriin

Perussuomalaiset esittivät viime syksynä vaihtoehtobudjetissa niin sanotun asumisen halpuutus-ohjelman. Kankaanniemen mukaan hallitus ei ole tehnyt asiassa mitään.

– Ajankohtainen asia on Kojamo Oy:n listautuminen. Eräät eläkeyhtiöt ja lukuisa joukko ammattiliittoja aikoo rahastaa satoja miljoonia ja verovapaasti. Kojamon 35 000 vuokralaista pelkäävät, että heidän vuokransa nousevat pörssiin menon myötä, eivätkä syyttä. Varsinkaan ulkomaiset, mutta eivät kotimaisetkaan sijoittajat ole hyväntekijöitä, eivät edes ay-pomot, joiden palkkioihin tulee huimia korotuksia!

– “Kun muut niin mekin”, totesi Kojamon hallituksen puheenjohtaja Riku Aalto 26 000 eurosta 60 000 euroon nousevasta vuosipalkkiostaan. Kyllä pörssiin meno kannattaa, sen ymmärtävät ay-pomotkin! Missä on oikeus ja kohtuus! Tätä kysyvät äänestäjät. Mitä tähän vastaavat edustajat Rinne, Heinäluoma, Viitanen ja Andersson? Kankaanniemi sivalsi.

Perussuomalaiset vaativat korjausta yhteisöjen kiinteistörahastukseen
Perussuomalaiset vaativat, että hallitus viipymättä selvittää ja korjaa yleishyödyllisten yhteisöjen määrittelyä siten, että sen mukanaan tuomaa verovapautta ei käytetä hyväksi.

– Raaka bisnes ei voi olla yleishyödyllistä, vaikka sitä harrastaisi ay-liike tai työnantajajärjestö tai Nuorisosäätiö.

Aktiivimalli tuo vain kuluja

Lisätalousarviossa esitetään 3,5 me määrärahalisäystä Kelalle aktiivimallin hallinnointiin. Kankaanniemen mukaan tarve olisi kaksinkertainen.

– Aktiivimalli on siirtänyt lyhyen voimassaolonsa aikana noin 15 000 työtöntä toimeentulotuen piiriin. Tämäkö oli mallin tarkoitus? Siis kyykyttää pitkäaikaistyöttömiä, leikata heidän pientä korvaustaan ja siirtää heidät toiselle luukulle eli toimeentulotuen piiriin? Kankaannimi kysyi.

Sote-aikataulut kaikkine uudistuksineen täysin sekaisin

Hallitus ajoi viime syksynä läpi 100 miljoonan euron määrärahan sote-uudistuksen valinnanvapauden pilotointiin. Nyt hallitus esittää saman suuruista valtuutta samaan tarkoitukseen.

– Hallituksen aikataulut ovat täysin sekaisin. Valinnanvapaus olisi pitänyt toteuttaa alkuperäisen hallitusohjelman mukaisesti vasta sote-uudistuksen viimeisessä vaiheessa. Sitä olisi pitänyt aidosti kokeilla ja testata käytännössä. Näin olisi edetty vastuullisesti.

– Nyt hallitus yrittää erittäin suurella verorahojen panostuksella, 200 miljoonalla eurolla, betonoida kelvottoman ja kalliiksi tulevan valinnanvapausmallinsa niin, että seuraava eduskunta ja hallitus olisivat sidottuja juuri tähän markkinamalliin, Kankaanniemi arvostelee.

Kankaanniemi huomauttaa, että onneksi vuosi sitten valtiovarainvaliokunta puuttui tähän menettelyyn, joka oli menossa perustuslain vastaisesti eteenpäin.

– Nyt koko määräraha ja valtuusesitys ovat ehdollisia. Niitä ei voi käyttää ennen kuin sote-lait ovat voimassa. Lait puolestaan näyttävät ajautuneen umpikujaan. Näyttää siltä, että Kokoomus ei saa intohimoisesti haluamaansa markkinaehtoista valinnanvapautta eikä valtiovarainministeriö sote-palveluja leikkaavaa budjettirajoitettaan.

Lisätiedot:

Toimi Kankaanniemi, +358 505113075