Kivijärven, Kyyjärven, Kannonkosken ja Karstulan kunnanhallitukset käsittelevät kuntajakoselvitystä maanantaina 8. helmikuuta ja viikkoa myöhemmin kunnat lyövät kantansa lukkoon valtuustojen kokouksissa. Lopullisesti mahdollisen kuntaliitoksen vahvistaa valtioneuvosto ensi kesäkuussa.

Jos Suomenselän kunta syntyy, niin se on 2 580 neliökilometrin kokoisena Keski-Suomen laajin kunta. Väkimäärä jää tosin yhdistymisen jälkeenkin noin 7 500 asukkaaseen.

Nimi ja palvelut puhuttavat

Jos uusi kunta syntyy, niin uudeksi kunnanjohtajaksi on jo valittu Karstulan kunnanjohtajana toimiva Pekka Kanervio. Työtä kuntajakoselvityksen eteen on tehty Keski-Suomessa hartiavoimin ja puhuttavaa on riittänyt.

-Uuden kunnan nimi on aiheuttanut kaikkein eniten keskustelua. Osalle se tosin olisi aina väärä, vaikka se olisi mikä tahansa, Kanervio kertoo.

Kuntalaisten peruspalveluista Saarikka hoitaa jo nyt kaikkien kuntajakoselvityksessä mukana olevien kuntien sote-palvelut.

-Suuri yksittäinen asia keskusteluissa on ollut myös se, miten palvelut säilyvät oman kunnan alueella. Pienemmissä kunnissa tosin palvelut on jo nyt ajettu alas.

-Alueen koulut pullistelevat oppilaita. Karstulaan valmistuu uusi koulu, mutta emme saa sinne kaikkia oppilaita vieläkään mahtumaan. Kun kysyimme naapurikunnista, että olisiko mahdollista sijoittaa oppilaita heidän kouluihin, niin niissäkään ei tilaa ollut. Joten koulujen lakkauttamisia on turha pelätä, Pekka Kanervio pohtii.

Kyyjärvi pakon edessä

Kuntaliitosselvityksen taustalla on Kyyjärven heikko taloudellinen tilanne. Valokuituyhtiön osakkeiden alaskirjaus oli se viimeinen niitti, jonka johdosta valtiovarainministeriö määräsi kriisikunnan erityiseen kuntajakoselvitykseen.

Kyyjärven kunta oli osakkaana Keski-Suomen Verkkoholding Oy:ssä yhdeksän muun keskisuomalaisen kunnan kanssa. 2,3 miljoonan euron takausvastuut realisoituivat ja yhtiön yli puolen miljoonan euron osakkeet alaskirjattiin kunnan kirjanpidossa.

Heti alkuvaiheessa selvityksessä mukana olevista kunnista Karstula ilmoitti lähtevänsä ehdoitta mukaan. Kesän aikana asialle kypsyivät myös Kannonkoski ja Kivijärvi. Molemmissa kunnissa valtuusto päätti mukaan lähdöstä selvitykseen äänin 9–6.

Perusturvaliikelaitos Saarikan omistaa Saarijärven, Kannonkosken, Karstulan, Kivijärven ja Kyyjärven muodostama kuntayhtymä. Saarikka tuottaa kuntien alueelle niiden tarvitsemat sote-palvelut.

Mieli muuttui kesällä

Keskustelu Kivijärvellä kuntaliitoksen tiimoilta on ollut perin värikästä. Vastustajia liitokselle löytyy.

Ratkaisun päivä kuntaliitosten suhteen on edessä reilun kuukauden kuluttua.