Piirihallituksen julkilausuma 4.10.2020

PERUSSUOMALAISTEN K-S PIIRIKOKOUKSEN

4.10.2020

JULKILAUSUMA 1

Suomessa on tällä hetkellä noin 1,5 miljoonaa työeläkeläistä. Heistä 60 prosenttia saa eläkettä keskimäärin 1 500 euroa kuukaudessa. Yli 80 vuotiaita on 300 000 ja heidän keskimääräinen kuukausieläke on 1 100 euroa.

Kun tästä vähennetään verot, vuokrat tai vastikkeet ja jokapäiväinen leipä, niin kovin iso ei ole seteli, joka voidaan käyttää iäkkäiden ihmisten muihin menoihin. Lääkekulut vievät usein eläkeläisen viimeisenkin setelin.

Perussuomalaiset ovat tiedostaneet tilanteen ja eduskuntaryhmä onkin tehnyt lakialoitteen – tilanteen korjaamiseksi – jo vuosi sitten. Aloitteessa esitetään, että niiden pienituloisten eläkeläisten osalta, joiden eläke on korkeintaan 1 500 euroa kuukaudessa, siirryttäisiin taitetusta indeksistä ns. puoliväli-indeksiin.

Esitys ei lisää senttiäkään valtíon menoja, koska työeläkkeet maksetaan työeläkerahastoista, mutta lisäisivät valtion, kuntien ja seurakuntien verotuloja. Lisäksi eläkeläisten toimeentulon kohotessa, myös KELAn menot pienenevät.

JULKILAUSUMA 2

Ilmastopolitiikka iskee rajusti Keski-Suomeen

Perussuomalaisten Keski-Suomen piirikokous vaatii Marinin hallitusta luopumaan ylimitoitetusta ilmastopolitiikasta. Se iskee kaikkein rajuimmin maaseutuun, joka muutoinkin menettää työpaikkoja, palveluja ja ihmisiä hallituksen keskittämispolitiikan takia.

Hiilidioksidipäästömme ovat vain promillen luokkaa koko maapallon päästöistä. Meillä on maailman puhtain teollisuus, jonka toimintaedellytykset tulee turvata.

Piirikokous on huolissaan Säynätsalon vaneritehtaan ja Kaipolan paperitehtaan lopettamisista. Hallituksen päätös ajaa polttoturpeen käyttö alas vie työpaikkoja Keski-Suomen maaseudulta ja nostaa asumiskustannuksia mm. Jyväskylässä. Näin ei saa jatkua.

Piirikokous vaatii, että Marinin hallitus muuttaa epärealistisen ilmastopolitiikkansa realistiseksi ja kansamme edun mukaiseksi.

JULKILAUSUMA 3

Euroopan Unionin ns. elvytysrahaston Suomen osuutta koskeva kansalaisaloite on ylittänyt 50.000 kannattajan rajan ja aloite tulee näin eduskunnan käsiteltäväksi. Pääministeri Marin käsittämättömästi neuvotteluissa jo hyväksyi tuon miljardikaupalla tappiollisen paketin ja muu hallitus on yhtynyt tähän näkemykseen. Piirikokous vaatii jyrkästi, että eduskuntakäsittely vielä muuttaisi maan hallituksen kannan. Tuon paketin hyväksyntä tietäisi laskun maksua vielä kauas jälkipolvillekin.

Monet pienetkin EU:n jäsenmaat menestyivät omalta osaltaan neuvotteluissa hyvin. Miksi Suomi aina työntyy etunenässä maksajan paikalle? Taas kerran puheet päättäjien pöydässä istumisesta ja Suomen etujen puolustamisesta osoittautuivat vain ontoiksi luuloiksi.